برای اینکه بازدهی کارمندانتان ر افزایش دهید چه راه هایی به ذهنتان می رسد؟ به نظر ما شما سه راه دارید:
۱- اونها را تهدید کنید!
۲- به پایشان پول بریزید!
۳- کار کردن را برای اونها لذت بخش کنید…
خب! واقعیتش اینه که امروز دیگه تهدید کردن کارمندان جواب نمیده! اضافه کردن حقوق هم بی حساب کتاب (حتی اگر پولتون از پارو بالا بره!) هم تاثیر کوتاه مدت داره.
در نتیجه فقط و فقط گزینه شماره سه! ایجاد یک محیط سرزنده وشاداب تاثیر غیر قابل انکار داره که بارها و بارها خودشو ثابت کرده. واقعا تصور “کار” و “شادابی” قبل از اینکه گوگل و شرکتهایی مثل گوگلتما شروع به ترویج این روش بکنند، کنار هم قرار دادن این دو کلمه سخت بود! نسل جوانی که امروزه وارد بازار کار میشه انتظاری را از محیط کاری ش داره که پدران ما نداشتند! همین سبب ایجاد یک چالش برای کارفرمایان میشه.
تصور کنید:
سازمانی که در اونجا افراد عاشق محل کارشون هستند، تمام روز بدون استرس و با راحتی مشغول کار هستند و همین امر باعث افزایش بهره وری اونها هم میشود. چطور چنین چیزی ممکن است؟ وقتی شما در آرامش خیال و بدون استرس کار می کنید مغز شما مقدار بیشتری اکسیژن و اندورفین تولید کرده و در نتیجه اکسیژن بیشتری داخل رگهای مغزتان به حرکت در می آید که همین باعث میشود خلاقانه تر فکر کنید.
خنده هم آدمها را به هم نزدیکتر میکند، آدمها با افرادی که بیشتر میخندند احساس نزدیکی بیشتری می کنند و دوست دارند بیشتر در سر کار مانده و این نیز سبب میشود که بازدهی و کارایی سازمان نیز بیشتر شود.
خودتان را بسنجید:
- آیا معمولا کارکنانتان را در حال لبخند زدن می بینید؟
- وقتی اتفاق جالب و خنده داری می افتند کارمندان می ایستند تا از آن لذت ببرند؟
- آیا حداقل یک بار در ماه در سازمانتان برنامه های تفریحی وجود دارد؟
- آیا در سازمان شما امکانات بازی مخصوص اوقات فراغت کارمندان وجود دارد؟
- آیا مدیران سازمان معمولا در هنگام مشکلات صورتی خندان و گشاده رو دارند؟
اگر جواب شما به حتی دو مورد از سوال های بالا منفی است، باید بگوییم که محیط کاری سازمان شما ناسالم است و در حال ایجاد تاثیرات منفی بر روی سازمان است.
و اما ۱۱ پیشنهاد ما برای شما:
- این باور را که حرفه ای بودن معادل جدی بودن است را فراموش کنید! طنز و شوخی را وارد محیط کارتان کنید!
- مرز بین شوخی و توهین را در محیط کار برای کارمندان مشخص کنید تا کسی از خطوط قرمز نگذرد.
- کارکنان را دور هم جمع کنید و از آنها در مورد راه های ایجاد شادابی محیط کار نظراتشان را بخواهید.
- شوخی و خنده را وارد جلسات خودتان کنید. با خودتان جلسات بیربط (مثل توپ فوتبال) ببرید و جلسه را با گفتن یک لطیفه شروع کنید.
- خبرنامه طنز درست کنید و یا روی برد سازمان مطالب طنز بگذارید.
- اجازه دهید مشتریانتان بدانند محیط کاری شما چقدر شاداب است. شاد بودن روابط کاری شما را مستحکم تر می کند.
- ساعتی را در طول ساعات اداری به نام “ساعت خوشی” اختصاص دهید. طی این ساعت کارمندان می توانند مطالب جالب و شاد تعریف کنند و ساعتی لذتبخش را در کنار هم سپری کنند.
- وقتی اتفاق های بامزه و جالب رخ میدهد کار را متوقف کرده، بخندید و از انرژی آن لحظه استفاده کنید. اجازه ندهید نیم کره چپ مغزتان خیلی روی محیط کار غالب شود!
- محیط کارتان را با وسایل شاد و جذاب پر کنید. با این کار از میزان جدیت کار کاسته و اجازه میدهید که خلاقانه فکر کنید.
- کارمندان را تشویق کنید که در پایان روز مسائل کاری را در شرکت جاگذاشته، و سپس به خانه بازگردند. فشار کار نباید تاثیری روی روابط آنها با خانواده شان داشته باشد.
- کارمندان را اجازه دهید تا به سبک خوشان شادی را به محیط کار آورند.
و این نکته را به یاد داشته باشید که این کارمندان هستند که محیط کارشان را جذاب می کنند و وظیفه مدیر فقط ایجاد و هدایت مسیر شادابی در سازمان است…
حرف آخر:
بهترین مثالی که برای مطالب بالا است شاید همان گوگل باشد که تصاویر و ویدئوهای محیط کار و کارمندانش را بارها دیده ایم و شاید هم حسرت کشیده ایم! گوگل از هیچ کاری در محیط کاری اش دریغ نمی کند و نتیجه اش را هم همه ما دیده ایم. بجای آنکه در مورد موفقیت کاری گوگل صحبت کنیم اجازه دهید خیلی کوتاه در مورد نظرات تعدادی از کارمندانش حرف بزنیم. در یک وب سایت نظر سنجی معتبر، از مجموع ۱۹۰۰ نظری که توسط کارمندان گوگل داده شده، گوگل از مجموع ۵ ستاره، ۴٫۱ ستاره گرفته و “لری پیج” بعنوان محبوبترین مدیر در بین کارکنانش شناخته شده است.
دنیای ما روز به روز در حال پیشرفت است. روش هایی که تا دیروز مدیران با آن مبارزه می کردند، امروز تاثیرشان در زندگی روزمره ما دیده می شوند. امروز علم به ما می گوید اگر به فکر موفقیت و سودآوری هرچه بیشتر سازمان خود هستیم، چاره نداریم که از بار جدیت سازمان و محیط آن بکاهیم و کارمندان را به هرچه شادتر بودن تشویق کنیم.