مقدمه: در مطلب کوتاهی که خواهید خواند لزوم همگام شدنِ بهموقع شرکتها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ با فناوریهای در حال پیشرفت ارتباطات در سال ۲۰۱۸ را با تأکید بر لزوم داشتن و ارتقاء فرهنگ فناوری ارتباطات؛ شرح میدهیم.
رشد سه فناوری ارتباطات در سال ۲۰۱۸
در روزگار ما شرکتها و کسب و کارها بهطور مداوم از آخرین پیشرفتهای فناوری ارتباطات متأثر شده و در این زمینه در حال رقابت با یکدیگر هستند. آنچه اکنون اهمیت دارد فقط استفاده از این فناوری ارتباطات نیست، بلکه استفادهی بهموقع و زودهنگام از آن است. این موضوعی است بسیار قابل دقت، که در صورت عدم توجه مدیران و صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک به آن، میتواند باعث تحمیل هزینههای بعدی در ابعاد بسیار بالاتر از هزینهی بهکارگیری فناوری ارتباطات پیشرفته در ابتدای کار باشد.
(بهعنوان مثالی بومی، هزینهی خدمات ارائهشده توسط ویدئو کنفرانس ایران: شوکا، در مورد برگزاری ویدئو کنفرانسها از طریق سرویس جلسات سازمانی، سرویس جلسات ابری، سرویس تماس ویدئویی داخلی، سرویس مرکز تماس ویدئویی و سرویس پخش زنده همگی نمونههایی برای صرفهجویی و کارآمدی بسیار بیشتر در امر فناوری ارتباطات محسوب میشوند.)
- پویایی و تغییرپذیری در سال ۲۰۱۸
یکی از مواردی که در سال ۲۰۱۸ همچنان شاهد افزایش آن خواهیم بود تأثیر روزافزون ابزارهای هوشمند در امر ارتباطات خواهد بود. این رَوند که مدتهاست از تبدیلشدن حتی یک لپ تاپ به دفتری اداری آغاز شده در سال ۲۰۱۸ ابعاد گستردهتری خواهد یافت. همراه با گسترش کاربرد ابزارهای هوشمند، در سال ۲۰۱۸ توجه به دورکاری و «فریلنسرینگ» نیز رشد خواهد داشت.
مورد بعدی، سرعت بسیار زیاد در امر افزایش راحتیِ کاربری در تلفنهای هوشمند و برنامههای ویژهی کسب و کار که با گوشیهای هوشمند مرتبط هستند خواهد بود. (مانند برگزاری یک ویدئوکنفرانس با تمامی امکانات در گوشی همراه شما)
طبق تحقیقات اخیر مشخص شده است که در بیشتر ممالک پیشرفته در حال حاضر ۶۱ درصد از کارکنان حاضر در شرکتها نیز بهطور منظم در خودِ شرکت و محل کارشان در بستر پلتفرمهای به کار گرفتهشده در گوشیهای هوشمند کار میکنند.
- سرویسهای ابری
از چند سال پیش، جهان شاهد استفادهی بیشتر از سرویسهای ابری بوده و این امر در سال ۲۰۱۸ اوج خواهد گرفت. بد نیست بدانید که طبق آمار اخیر، حدود ۹۰ درصد از کسب و کارهای نوپا در جهان به استفاده از خدمات سرویسهای ابری روی آوردهاند. یکی از علل این امر میل روزافزون به دستیابی به اطلاعات سازمانی از هر وسیلهی کامپیوتری و یا هوشمند دیگر بهغیراز ابزارهای ثابت اداری و یا شخصی افراد است. طبق برآوردی جدید، در حال حاضر حدود ۴۷ درصد از سازمانهای بزرگ از سرویسهای ارتباطی ابری استفاده میکنند.
- نقش اَبَر اطلاعات و تجزیهوتحلیل در سال ۲۰۱۸
پادشاهی محتوا و حکومت اطلاعات (دیتا) بر فضای کسب و کار در سال ۲۰۱۸ تداومیافته و رشد خواهد کرد. از این نظر، تلاش برای دستیابی به فناوری ارتباطات پیشرفته بهمنظور دستیابی سریعتر به اطلاعاتِ موردنیاز و تجزیهوتحلیل آن با ابزارهای بهروز و اتخاذ تصمیم لازم، نقشهی راهِ شرکتها و کسب و کارهای موفق جهان در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.
نتیجهگیری:
آنچه مهم است فقط استفاده از فناوری پیشرفتهی ارتباطات و اطلاعات نیست؛ بلکه تبدیل این امر به یک فرهنگ سازمانی و فرهنگ کسب و کار و تجارت است. فرهنگ کسب و کار و فرهنگ سازمانی باید جلوتر از میزان پیشرفت فناوری ارتباطات حرکت کند تا مدیران بتوانند در محیط کاری، با ایجاد سیستمهای جدید و گردش کارهای مطابق با آن؛ محیطی پر از اعتماد و شفافیت بین کارکنان و نیز بین شرکتها و مشتریانشان برقرار کنند.